چند حدیث گهربار از امام موسی کاظم(ع)
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۱۲۶۵۸۴۳
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ۲۵ رجب سال ۱۸۳ هجری قمری مصادف با شهادت امام موسی کاظم(ع) ملقب به موسیبن جعفر(ع) امام هفتم شیعیان است که پس از تحمل سالها شکنجه و زندان، سرانجام به دستور هارون الرشید و به دست سندی بن شاهک مسموم و به شهادت رسیدند.
تبعید و اسارت و شهادتایام امامت امام کاظم (ع) معاصر بود با خلافت چهار تن از خلفای عباسی (منصور، مهدی، هادی و هارون).
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هارون الرشید پنجمین خلیفه عباسی در آزار و شکنجه سادات علوی و منتسبین به خاندان امامت و ولایت، کوتاهی نمیکرد.
وی که از مستبدترین حاکمان عباسی و جنایتکارترین آنها است، وجود شریف امام موسیکاظم علیهالسلام و مقام و معنویت وی و احترام مردم نسبت به حضرت را تحمل نمیکرد و از این بابت بسیار نارحت و عصبانی بود. سرانجام در رمضان سال ۱۷۹ قمری که برای مراسم عمره وارد مکه شد و سپس به مدینه رفت، در آنجا دستور داد امام موسیکاظم(ع) را دستگیر کنند.
مأموران هارون، امام موسیکاظم (ع) را در حالی که در کنار قبر جدش حضرت محمد(ص) به نماز و نیایش مشغول بودند، دستگیر کردند و به نزد هارون بردند. هارون دستور حرکت امام به سوی عراق را داد.
وی برای سردرگمی مردم و پیشگیری ازعکسالعملهای احتمالی مردمی، دو محمل ترتیب داد و یکی را به سوی بغداد و دیگری را به سوی بصره روان داشت و امام موسیکاظم(ع) را در محمل بصره قرار داد.
مأموران حکومتی، در هفتم ذیالحجه همان سال امام موسیکاظم(ع) را تسلیم عیسی بن جعفر بن منصور دوانقی، پسرعموی هارون الرشید و حاکم وی در بصره کردند. عیسی بن جعفر، آن حضرت را در یکی از حجرههای خانه خویش محبوس کرد و در آغاز به وی سختگیری نمود، ولی بعدها که عبادت و نیایشهای درازمدت آن حضرت را از نزدیک مشاهده کرد، از سختگیری نسبت به آن حضرت کاست و به هارون نامه نوشت که آن حضرت را از حبس خانه وی خارج کند. در غیر این صورت، وی خودش آن حضرت را آزاد میکند.
هارون، به ناچار امام موسیکاظم علیه السلام را از حبس بصره خارج و حضرت را به بغداد منتقل کرد و در خانه فضل بن ربیع، زندانی کرد. در مدتی که امام(ع) در نزد فضل بن ربیع زندانی بود، چند بار هارون از فضل بن ربیع درخواست کرد که آن حضرت را به شهادت برساند، ولی وی امتناع کرد.
هارون بار دیگر آن امام همام را از زندان فضل ربیع به زندان فضل بن یحیی برمکی منتقل کرد و از وی درخواست کرد که آن حضرت را به شهادت برساند. ولی فضل بن یحیی نیز امتناع کرد و در مقابل بر اعزاز و اکرام آن حضرت افزود. هارون که از رفتارفضل بن یحیی به خشم آمده بود، دستور داد وی را دستگیر و یک صد تازیانه بر بدنش بزنند و از تمام مناصب و مقامات برکنارش کنند.
سرانجام هارون ملعون، امام موسیکاظم(ع) رابه زندان "سندی بن شاهک" منتقل کرد و دستور داد در آنجا وی را شکنجه و آزار نمایند. سندی بن شاهک با قساوت قلب وسنگدلی تمام با آن حضرت رفتار میکرد و پس از چندی شکنجه و آزار طاقتفرسا به دستور هارون الرشید به آن حضرت، خرمای مسموم خورانید و وی را غریبانه و مظلومانه در ۲۵ رجب سال ۱۸۳ قمری به شهادت رسانید.
چند حدیث گهرباراز امام موسی کاظم(ع)«وشَک دَعوَةً وَ أسرَعُ إجابَةُ دُعاءُ المَرءِ لاِخیهِ بِظَهرِ الغَیبِ؛ دعایی که بیشتر امید اجابت آن میرود و زودتر به اجابت میرسد، دعا برای برادر دینی است در پشت سر او.»(اصول کافی، ج. ۱، ص. ۵۲)
«أفضَلُ العِبادَةِ بَعدِ المَعرِفَةِ إِنتِظارُ الفَرَجِ، بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند، انتظار فرج و گشایش است.» (تحف العقول، ص. ۴۰۳)
«قِلَّهُ المَنطِق حُکمٌ عَظِیم، فَعَلَیکُم بِالصُّمتِ، بر شما باد به خموشی که کم گویی، حکمت بزرگی است.» (بحاالانوار، ج. ۷۸، ص. ۳۲۱)
«مَن اَحزَنَ والدَیهِ فَقَد عَقهُما، هر که پدر و مادر را اندوهگین کند آنان را ناسپاسی کرده است.» (تحف العقول، ص. ۴۲۵)
«مَنِ استَوی یوماهُ فَهُوَ مَغبُونٌ، هر کسی که دو روزش مساوی باشد (و روز بعد بهتر از روز قبل نباشد) مغبون است.» (بحار الأنوار، ج. ۷۸، ص. ۳۲۶، ح. ۵)
«لَیسَ مِنّا مَن لَم یُحاسِبْ نَفسَهُ فی کُلِّ یَومٍ فَإنْ عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ و إنْ عَمِلَ سیّئاً اسْتَغفَرَ اللهَ مِنهُ و تابَ اِلَیهِ، از مانیست کسی که هر روز حساب خود رانکند، پس اگر کار نیکی کرده است از خدا زیادی آن را بخواهد، واگر بدی کرده، از خدا آمرزش طلب نموده و به سوی او توبه نماید.»(اصول کافی ج. ۴ ص. ۱۹۱)
«لِکُلِّ شَیءٍ دَلِیلٌ وَ دَلیلُ العَاقِل التَّفَکُّر، وَ دَلیلُ التَّفکُّرِ الصُمت، برای هر چیزی دلیلی باید، و دلیل خردمند تفکر است و دلیل تفکر خاموشی.» (تحف العقول، ص. ۴۰۶)
کد خبر 589758 برچسبها اندیشهمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: اندیشه امام موسی کاظم ع هارون الرشید آن حضرت فضل بن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۲۶۵۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
آیتالله ناصری(ره) معتقد است انسان برای رسیدن به قرب الهی و دیدن امام زمان(ع) باید یکسری موارد را رعایت کند تا حجابها برای او کنار زده شود.
به گزارش ایسنا، آیتالله ناصری دولت آبادی رحمة الله برای کسانی که خواهان تقرب به خدا و ساحت مقدس امام زمان علیه السلام هستند موارد زیر را که متخذ از روایات هستند، توصیه کرده است.
از منظر این عالم ربانی این موارد در حقیقت، قدمهای اولیه خودسازی و سلوک معنوی محسوب میشوند.
۱-هرکسی اول توبهای از اعمال گذشته بکند و تصمیم بگیرد که در آینده گناه نکند، مبارزه با حق ننماید و شیطان را پیروی نکند.
۲-ملتزم بشود که نمازهایش را اول وقت بخواند.
۳-تسبیح حضرت زهرا علیها السلام را بعد نمازها حتماً بخواند.
۴-هر صبح، دعای عهد را بخواند.
۵-اغلب اوقات با وضو باشد.
۶-همین طوری که در روایت آمده است، روزی صد بار استغفار کند.
۷-روزی پنجاه آیه قرآن بخواند.
۸-موقع خواب، با وضو باشد و مقداری قرآن بخواند.
از منظر آیتالله ناصری(ره) انجام این اعمال، بسیار مفید است و سبب زوال یا کمرنگ شدن این حجابها میشود و در نتیجه، انسان از انوار قدسی حضرت بیشتر بهره میبرد.
انتهای پیام